Izašao sedmi broj M111

Srijeda, 02. svibnja 2007. u 16:47 sati

Na M111 sam pomalo i zaboravio. Nitko nije spominjao novi broj par mjeseci i tako je M111 nažalost krenuo put zaborava. Kada sam na AstroForumu ugledao link za novi M111, ostao sam poprilično iznenađen. Istog trena sam ga skinuo i počeo listati.

Prvo je na red došla naslovnica. Tema broja je pomalo neobična - neutronske zvijezde. Malo spominjani a tako zanimljivi objekti.

Poslije uvoda i riječi uredništva ide desetak stranica novosti iz svijeta astronomije. Neke od novosti su raspad komet 73P/Schwassmann-Wachmann 3, zatim 16. rođendan Hubble-a, produžetak misija Stardust i Deep Impact, Mars Reconnaissance Orbiter, Plutonov gubitak statusa planeta i planirane misije koje će istraživati Sunce u bližoj budućnosti.

Prvi članak u ovom broju M111 je "All-sky" sustav. Tema članka je all sky kamera koja je u stanju snimiti cijelo nebo jednom fotografijom. Opisan je način na koji se kamera konstruira i njen princip rada.

cLARKe 2006. je tema sljedećeg članka. Prema onome što sam pročitao moram priznati da zavidim klincima koji su bili na njemu. Posebno mi se svidio dio o roveru i vodenim raketama. Starije grupe bavile su se izradom radioteleskopa i kupole za novi teleskop "ROBOT".

Poslije članka o cLARKe-u 2006. na red je došla naslovna tema, neutronske zvijezde. Zanimljiv i opsežan članak kojeg ću morati više puta pročitati da ulovim sve činjenice. Jedan nespretno (bolje reći nedovoljno) definiran podatak može izazvati zabunu i nažalost kvari opći dojam o članku.

Za astronome amatere koji redovito promatraju, članak "Evaluacija noćnog neba" je prava škrinja s blagom. Iz njega o uvjetima promatranja mogu ponešto naučiti iskusni i neiskusni astronomi. Svakako pročitati.

Sljedeći članak se bavi futurističkom tehnologijom ionskog pogona. U kratko su opisani principi rada dva tipa ionskih motora i njihova primjena na međuplanetarnim putovanjima.

Sljedeći na redu je kratki izvještaj s državnog natjecanja iz astronomije koji se održao u Splitu, u svibnju 2006. godine. Poslije izvješća je na red došlo i malo povijesti. Problem određivanja zemljopisne dužine i definiranje početnih meridijana je glavna tema članka Nebeske zvijezde kao pomorske karte.

Astronomima amaterima svidjet će se članci o KATM 2006 i problematici svjetlosnog zagađenja. Kao tračak nade spomenut je slučaj dobivene tužbe na Cresu protiv loše postavljene ulične rasvjete.

Zadnji članak govori o najljepšem ljetnom meteorskom roju - Suzama svetog Lovre (ili među astronomima poznati kao Perzeidi). Naglasak članka je na legendi o tome kako je nastao taj meteorski potok.

Novi broj M111 je vrijedan pažnje i po temama članaka spada među bolje brojeve (barem po mom ukusu). Svi koji se interesiraju za astronomiju mogu pronaći nešto za sebe. Nadam se da će jednog dana i problem kašnjenja brojeva biti riješen.

I naravno, vaš primjerak vas čeka na stranicama M111, sve što trebate napraviti je otići i skinuti ga na svoje računalo. 4,5 MB bogato iklustriranog materijala za čitanje čeka na vas. Ako ste kojim slučajem propustili ranijih šest brojeva, i njih možete, dakakako potpuno besplatno, skinuti i pročitati. Vjerujte nam, isplati se.

Uživajte u čitanju!