Slučaj Andromeda

Sada imamo situaciju da gubimo Andromedu, emisiju o SVEMIRU, a dobivamo kompot emisiju s "popularno znanstvenim temama" ma što god to značilo.

Ovo je istiniti događaj. Godina je 2012., kraj mjeseca kolovoza, a mjesto događanja je Internet. Mreža svih mreža. Dan kao i svaki drugi, ljudi komuniciraju, rade svoje svakodnevne posliće na Internetu, žive svoje živote ne sluteći što se sprema.

Facebook. Mreža u mreži svih mreža. Danas najvažnija sporedna mreža u mreži. Zvat ćemo je Mreža. Jedan čovjek grozničavo je pisao, iz očaja, nešto što će pokrenuti pravu revoluciju u dijelu hrvatske mreže ali i van nje. No, on nije bilo tko. On je čovjek čiji glas dobro poznaju tisuće ljudi koje zanima SVEMIR! On je čovjek kojega poznaju svi astronomi u Hrvatskoj i šire. On je čovjek koji već petnaest godina na Drugom programu Hrvatskoga radija slušateljima govori o tom istom SVEMIRU. Njegovo ime je Ante Radonić. Poruka koju je pustio u Mrežu u četvrtak 30. kolovoza u  0:36 sati glasila je točno ovako:

JAKO VAŽNO ! BITI ILI NE BITI ! Za sve ljubitelje ASTRONOMIJE ! Danas sam neslužbeno saznao slijedeće pojedinosti.Sa dolaskom nove v.d. urednice Drugog programa Hrvatskog radija dolazi do bitnih programskih promjena. Ukidaju se neke emisije. Predloženo je ukidanje emisije ANDROMEDA jer je kao previše ozbiljna i znanstvena a neko želi protočniju i zabavniju emisiju. Zato se emisija ukida a doći će izgleda neka otkačenija i manje znanstvena emisija. Čekamo službenu odluku vrha Hrvatskog radija. Možda ćemo nešto saznati u slijedećoj emisiji u utorak. ANDROMEDA traje već preko 15 godina ! Hoćemo li ići protestirat protiv Hrvatskog radija ? Što kažete ?

Prve reakcije krenule su već minutu nakon toga. Nevjerica. Zgroženost. Zbunjenost… Krenula su i prva pitanja. Tko je ta v.d. urednica Drugog programa Hrvatskog radija koja ima muda dirnuti tamo gdje ne treba? Tko stoji iza toga? Vijest se munjevito širila Mrežom. Nikome nije bilo jasno da se nešto takvo može dogoditi s Andromedom, emisijom o SVEMIRU uz koju je cijela jedna generacija ljudi odrastala, svakoga utorka na večer uključivala svoje radio prijamnike i podešavala ih na frekvenciju na kojoj će za koji trenutak začuti dobro poznatu špicu i glasove Ante Radonića i Tanje Devčić. Bilo je to vrijeme kada su se ostavljali svi poslovi i slušalo se što se događa novoga u SVEMIRU. Zašto SVEMIR pišem velikim slovima? Pa zato što je to dio znanosti koji je toliko intrigantan ljudima da želim istaknuti, izdvojiti baš to jer upravo je SVEMIR srž onoga što je bila i ostala Andromeda. Astronomija je jedina grana znanosti koja je do sada uspjela kod ljudi svih dobnih skupina, vjera i obrazovanja, pobuditi emocionalnu povezanost za sve što se tiče SVEMIRA i tog dijela znanosti. Potječemo iz SVEMIRA,  stanujemo u SVEMIRU, dio smo tog istog SVEMIRA i normalno je da je i SVEMIR sastavni dio nas samih.
No, SVEMIR je toga dana postao nekako drugačiji. Postao je onečišćen, oskvrnut, bio je napadnut! Nismo još uvijek znali točno od koga, ali smo znali gdje se nalazi izvor te zaraze iz kojega dolaze te negativne vibracije. Sve je krenulo iz onoga nekada cijenjenoga, a danas nam tako mrskoga konglomerata, poznatoga kao Hrvatska radiotelevizija. To je bio cilj prema kojemu su trebale biti usmjerene buduće reakcije koje su se nezaustavljivo pripremale. Negativni osjećaji svakom su minutom rasli i gušili duše ljudi zaljubljenih u Andromedu, emisiju o SVEMIRU.

I sasvim spontano, pala je odluka, u 0:57 sati, samo 22 minute nakon što je Ante napisao svoje jade, predloženo je da se smjesta otvori Facebook grupa podrške Andromedi. U 01:16 sati Nataša Bek stavila je obavijest da je otvorila Facebook grupu pod nazivom Andromeda -za ostanak emisije o svemiru. Svega 40 minuta nakon Antinog proglasa sve je bilo spremno za akciju. I tada se sve pokrenulo. Iz minute u minutu munjevito se širila vijest da trebamo krenuti u akciju, ljudi su slali pozive za podršku svojim prijateljima, grupa za podršku je počela rasti, sve je više ljudi dolazilo i komentiralo, predlagalo što i kako treba napraviti, koordiniralo, istraživalo, tražili smo adrese na koje trebamo slati svoje reakcije i mišljenja, tražili informacije o cijelom slučaju… Posvuda se moglo pročitati - NEDAMO ANDROMEDU!!!

Izdvojit ću komentar koji je napisao Berislav Bračun, astronom koji je rekao:

Ustvari, Andromeda je JEDINA emisija o astronomiji na Hrvatskom Radiju i Hrvatskoj Televiziji! Npr. BBC jev "Sky at night" je emisija s najdužim kontinuitetom na svijetu, preko 50 godina! Eto sad ćete sigurno biti još motiviraniji plaćati TV pretplatu :(

I sve se pokrenulo. Adresa na koju je trebalo poslati svoje molbe za opstankom Andromede bila je povjerenik@hrt.hr na koju smo počeli slati apele da nam ne ukidaju Andromedu. I na Astroforumu se razvila rasprava, kao i na USENET grupi hr.csi.astronomija, no to su samo sporedna mjesta, glavna se bitka pokretala upravo na Facebooku. Donijeta je odluka da se ne ide s peticijom dok se ne saznaju svi detalji potrebni za to, no važno je bilo da se HRT-u pošalju naša mišljenja o cijelome slučaju i zato se nastavilo sa slanjima e-mailova. Željeli smo im pokazati da nas ima dovoljno koji se ne slažemo s odlukom da nam oduzmu jednu i jedinu radio emisiju o SVEMIRU. Smatrali smo da će ih to potaknuti da razmisle o svemu. Upućene su im na stotine e-mailova s molbom da se Andromeda ne ukida. Ja sam napisao Otvoreno pismo Hrvatskom radiju, koje sam im i poslao e-mailom. Kako na Mreži nema granica, tako su se u akciju priključili i ljudi iz susjednih nam država, ljudi od struke koji su također izražavali podršku Andromedi.

Pa im je tako Momčilo Mrčković poslao poruku:

Dragi prijatelji radio emisija Andromeda kao da je pisana za projekat, "Kultura i nauka bez granica" Nas u Pančevu koji redovno ili povremeno slušamo  ovu naučnu emisiju ima bar troje. Takođe moji prijatelji u Savezu astronomskih društava i sekcija Vojvodine i Savezu astronoma amatera Srbije hvale radio emisiju Andromeda. Siguran sam da bi ukidanjem emisije ili promenom sadržaja napravili veliku grešku, jer su tandem Devčić-Radonić, poznati ambasadori nauke i kulture u regionu. Čini mi se da malo ljudi ovo shvata. Promene radi promena nikuda ne vode. Inače ja radim radio emisiju Globus koja se emituje na Radio Pančevu svake nedelje. Ideju da počnem raditi jedinu radio emisiju u Srbiji koja populariše amatersku astronomiju sam dobio slušajući baš emisiju Andromeda. Molim Vas da preispitate odluku o ukidanju ili promeni znanstvene emisije Andromeda. Momčilo Mrčković iz Pančeva.

Ima još puno takvih slučajeva. Astronomijom se bavim cijeli svoj život, amaterski naravno, jer od te profesije danas nema kruha u Hrvatskoj. Nikada neću zaboraviti, jednom prilikom se u emisiju javio jedan gospodin koji je rekao da vozi kamion i da uživa u slušanju Andromede koju redovito sluša kada je na putu. Iako ne razumije puno temu o kojoj se u Andromedi priča, toliko mu je to sve zanimljivo da se ne može odvojiti od radija i da je pri tome puno naučio o SVEMIRU pa mu je sada jasnije što se tamo gore nalazi.

Takvih smo slučajeva imali i na Facebooku, a Goran Nikolašević je između ostaloga napisao:

…Dakle, da se vratim na problem. Ciljevi Andromede su pratiti dostignuća u znanosti koja su vezana uz svemir i motivirati mlade da uče. Astronomija, astronautika, aeronautika, fizika, kemija, biologija, matematika, medicina, pshiologija, evo u zadnje vrijeme poljoprivreda i prehrambena tehnologija... Ovi ciljevi se poklapaju i sa ciljevima World Space Week Asocijacije koju podupiru Ujedinjeni narodi. Planirao sam ovih dana, s obzirom da se približava Svjetski tjedan svemira (4. do 10. listopada), poslati dopis gospođi Devčić i predstaviti Asocijaciju. 27.09. imam dogovoren prijem kod predsjednika Republike. Pokušati ću iskoristiti poziciju nacionalnog koordinatora i uvjeriti urednike da je Andromeda potrebna i da je treba bezuvjetno zadržati. To što neku urednicu ne zanimaju teme iz svemira je njezin osobni problem i ne može uređivati radijski kanal na nacionalnoj razini prema svojim privatnim preferencijama.

Dakle, vidimo kako ima svakojakih reakcija iz svih krajeva u kojima se Andromeda slušala. Nije rijetkost da se Andromeda skida s Interneta i kasnije preslušava, što je meni posebno zanimljivo, a i onima koji ne mogu slušati Hrvatski radio pa im je ova opcija vrlo zanimljiva.

Saša Zorkić, dugogodišnji glavni urednik Astronomskog magazina, ima oko i instinkt za prepoznati nijanse koje su važne pa je i ovom prilikom to pokazao:

Pročitao sam ovde više komentara u kojima se kaže otprilike ovo: "Nisam slušao Andromedu, ali smatram da emisiju ne treba ukinuti." To je lepo. Ipak mislim da je ovo najbolji i najlepši komentar do sada: "Slušam Andromedu od početka. Ne smije se ukinuti !!!!!" (link na ovaj komentar: http://goo.gl/ArRrr).

Damir Hajdinjak kaže:

Nažalost radio uopće ne slušam ali ostajem u grupi u znak podrške..nekima se ne vidi astronomija pa nemaju drugog posla nego tražiti da se ukine Andromeda..nadam se da čete uspjeti nešto postići..sretno..

Kada smo kod toga slušaju li ljudi radio i u kojoj mjeri, to ne mogu znati ali znam da slušaju ono što vrijedi. U vrijeme kada imamo toliko izvora za zabavu oko nas, jedan prastari medij poput radija danas sigurno nije više toliko slušan kao nekada, što je i razumljivo, no znam puno ljudi koji su radio uključili samo radi Andromede, kako bi čuli glas Tanje i Ante. Ima ih još. A zbog čega? Valjda zbog ovoga što je rekao Nikola Delbianco:

Ja bi samo reka bez obzira ukinili/ne ukinili Andromedu, koju slušan otkad san bija mulac kad god stignen, da je barba Ante Radonić jedan jako pametan ćovik kojega je gušt slušat, i sve objasni u tanane. Barba Ante svaka vam čast! Također, gospoja Tanja je odlična voditeljica, koja poznaje materiju jako dobro, i nju je gušt slušat!".

No vratimo se sada natrag. Idući dan počeli su stizati prvi odgovori na naše e-mailove. Odgovori su bili sasvim generički, no ipak su bili reakcija na ono što smo pokrenuli. Ako nije bila riječ o automatiziranoj skripti koja je odgovarala na naše e-mail poruke šaljući u naprijed pripremljeni tekst, onda žalim ljude koji su odgovarali na naše e-mailove, naradili su se. A tekst odgovora, u većim ili manjim varijacijama glasio je ovako:

Poštovani gospodine Reponj,
hvala Vam na povjerenju koje ste mi iskazali svojim pismom, a posebno sam Vam zahvalan i na pozornosti koju pridajete programu Hrvatskoga radija.
Prema informacijama koje sam dobio od vršiteljice dužnosti urednika Drugog programa Hrvatskoga radija, emisiju Andromeda u jesenskoj shemi emitiranja planira se osuvremeniti, u što spada i razmišljanje o drugom voditelju. Hoće li se ime emisije zadržati, to ponajprije ovisi o dosadašnjoj urednici, koja je umirovljena, a naziv emisije navodno je zaštitila.
No bez obzira na to kako će se emisija ubuduće zvati, na Drugom programu Hrvatskoga radija o prekidu suradnje s gospodom Antom Radonićem, Koradom Korlevićem i ostalim stručnjacima nisu ni razmišljali, pa je stoga nejasno zbog čega su proširene glasine da se emisija ukida.
S osobitim poštovanjem,
Zvonko Šeb
povjerenik za korisnike usluga Hrvatske radiotelevizije
Prisavlje 3, 10000 Zagreb
e-pošta povjerenik@hrt.hr
telefon +38516344848 (radnim danima od 10 do 14 sati)
telefaks +38516342885

Pristojna poruka koja ne otkriva ništa, politički sročena. No, u raspravama na Mreži počelo se odmotavati klupko. Kako je u ovoj akciji učestvovalo puno ljudi, a među njima su i novinari, informacije se nisu mogle skrivati. Što javno, što privatnim kanalima, počele su curiti informacije što se to događa u bastionu na Prisavlju. HRT nije očekivao nešto poput, pa, recimo to tako, pobune slušatelja Andromede. Navikli su da rade što hoće i kako hoće, prkoseći svima i u svakome trenutku pa ih je ovakva reakcija iznenadila. Dogodio im se narod ispred nosa, a to nikako nije bilo dobro. Da stvar bude gora, nisu mogli kontrolirati ništa od ovoga što se događalo. Vrlo neugodna situacija. Zaboravljajući da su tu kao javni servis tim istim građanima koji su se sada pobunili zbog cijele situacije. I umjesto da se malo zamisle i preispitaju, da uoče razloge pobune na Mreži, počeli su slati različite verzije jednoga te istoga, nećemo ukinuti Andromedu, nećemo dirati znanost na radiju, te nova će se emisija zvati ovako, te onako, te vodit će ju ovaj pa onaj, sve ali nikako ono što smo svi priželjkivali, da Andromeda ostane i dalje na programu Hrvatskoga radija kao i do sada, znanstveno popularna emisija o SVEMIRU.
S jedne strane, bio je Ante Radonić koji nije znao što se točno događa i što mu se sprema iza leđa na Prisavlju, a s druge strane HRT koji je bahato krenuo u uništavanje one vrijednosti koja je jedina ostala i koja je imala petnaestogodišnju tradiciju uz koju je vezala sve ove ljude koji su tako reći, odrastali uz tu istu znanost, uz tu astronomiju i tu istu emisiju o SVEMIRU! Izjave poput one da je Andromeda previše stručna emisija koju treba pretvoriti u zabavniji oblik su doslovno uvredljive za sve one koji znaju razmišljati svojom glavom. A to su svi slušatelji Andromede, emisije o SVEMIRU. Pa zar nas smatraju maloumnicima koji nisu u stanju shvatiti o čemu se u emisiji govori? Zar smatraju da smo ograničenog uma i intelekta pa nam, eto oni moraju pomoći da shvatimo gdje je naše mjesto u SVEMIRU? Tako je to ispalo.

Zatim je izašao vrlo važan članak Gasi li HRT kultnu emisiju o svemiru ili rađa novu? koji je štošta otkrio i postavio neke stvari onako kako je trebalo, pokazujući u pravom svjetlu promjene koje slijede. Sada imamo situaciju da gubimo Andromedu, emisiju o SVEMIRU, a dobivamo kompot emisiju s "popularno znanstvenim temama" ma što god to značilo v.d. urednici Drugog programa Hrvatskoga radija Ani Lacković Varga. Zapamtite to ime! No, uz to je isplivala i njezina netrpeljivost prema gospođi Devčić i Anti Radoniću jer nova se emisija uvodi, citiram: "kako njome više ne bi dominirali previše dugi razgovori kakve su znali voditi Tanja Devčić i Ante Radonić".

A znate što? Sada ću citirati sam sebe sa Facebooka:

Kako ide uvodna špica: Andromeda, emisija o svemiru! SVEMIRU! Ne o geologiji, ne o biologiji, ne o arheologiji... Svaka čast znanosti, ali Andromeda je bila i ostat će, emisija o SVEMIRU, znači astronomiji i astronautici i svemu što je vezano uz tu granu znanosti i tehnologije. Astronomija je izgleda ostala jedini dio znanosti koji je u stanju kod ljudi izazvati toplinu oko srca i potaknuti ih da se emocionalno vežu uz nju. Budu li razvodnili taj dio, dogodit će se da će praviti emisiju sami sebi. Koji je smisao jedne takve emisije ako se ne dopušta razgovor? Ako ju budu pretvorili u, ne znam, glazbenu emisiju prekidanu kratkim crticama iz znanosti? Pa meni je najdraže bilo skinuti snimak Andromede jer u njemu nema glazbe i onda uživati u sat i pol prekrasnih konstruktivnih razgovora iz kojih sam upijao svaku riječ i crpio i obnavljao znanje o SVEMIRU! Pa to je smisao takve emisije, zar ne?

Shvaća li to gospođa v.d. koja je došla s "radiosoničnog" Radio Sljemena? No ni tu nije kraj. Isplivala je igra kojom se služi Hrvatski radio odnosno v.d. Kreću izjave kojima se pljuje po gospođi Devčić, nastojeći ju prikazati kao nemoralnu osobu koja je iskorištavala nekakve "resurse na koje imaju pravo samo stalni zaposlenici". Jesu li to možda oni resursi HRT-a i oni zaposlenici koji su zbog tog svojeg časnog djelovanja, proizveli dug državi od 222 milijuna kuna, istih onih koje svaki mjesec uredno ubiru od nas, godišnje 960 kuna, nije navedeno. Primjećujete li sav cinizam ovakvih izjava?
Zatim, počinju i "upozorenja" Anti Radoniću zbog "štete". Kakve sada štete? Pa tko je u cijeloj ovoj priči oštećen? HRT ili mi, slušatelji Andromede? Nekome se u glavi nešto gadno pomiješalo, no u istom revijalnom tonu, v.d. "upozorava" Antu Radonića da će "izaći s informacijama koje bi mogle nanijeti štetu njemu". Ma zamislite licemjerja. Jesu li to neki novi kriteriji koji danas u javnosti promiču na HRT-u? Znači tako, umjesto da poslušaju glas javnosti, HRT-ovi se direktori služe takvim metodama "upozorenja", kako bi diskvalificirali ljude koji imaju rezultate iza sebe, takve o kakvima oni mogu samo sanjati. Pa što reći onda o osobi koja javno pljuje po ljudima, po svojim suradnicima? Da li je to normalno? Takve se stvari u civiliziranim sredinama rješavaju privatno. Ovakvim potezom cilj je bio javno omalovažiti gospođu Devčić i Antu Radonića i obezvrijediti njihov dosadašnji rad. Takvi ne razumiju da to što rade govori više o njima nego o onome o kome tako govore. Nedostaje im elementarne kulture, a o časti mogu samo maštati. Želite li surađivati s takvima? Osobno, ne želim ih ni blizu sebi niti imati bilo kakvoga posla s njima. Kakvu to dovraga poruku nama šalju? Razmišljaju li o tome? Izgleda da ne. Sutra će to isto pričati i protiv ostalih svojih suradnika. Takvim ponašanjem upravo ONI nanose štetu svojoj kući, a ne ljudi koji petnaest godina pošteno i savjesno rade svoj posao s ljubavlju i žarom koji možete pronaći samo kod nepopravljivih entuzijasta poput Tanje Devčić i Ante Radonića.
Svašta je v.d. izrekla u tom članku. Izdvojio bih i ovo, citiram: "suradnicima Radoniću i Koradi Korleviću više neće moći osigurati redovni honorar, ali nastavit ćemo suradnju s njima i otvoriti se drugim znanstvenicima". Što je sada to? Želi li reći da su Tanji Devčić i Anti Radoniću do sada redovito plaćali honorare? Želi li reći da se od sada po novome, honorari više neće isplaćivati? Možda ponekada samo? To je poziv svim stručnjacima da dođu u njihovu novu emisiju i surađuju besplatno? To je njihovo rješenje problema? Pa jesu li oni pali s Marsa? Razumijem ja volonterizam, no on se radi tamo gdje nema novca. Da se čovjek zapita zar onih 960 kuna što nam godišnje uzmu za njihovu "pristojbu", nije dovoljno da plate honorare svojim suradnicima? Vidim, uspjeh nove emisije je zagarantiran, slijedi im strelovit zvjezdani uspon svih uspona. Em su rastjerali ono što vrijedi, em pozivaju buduće suradnike da im dođu raditi besplatno. Ja sam to shvatio kao službeni stav Hrvatskog radija, jer je spomenuta v.d. njihov kadar, kako ti ljudi nisu dostojni da im se pošteno plati njihovo znanje i stručnost! Nema što, recept i pol.
Citiram opet: "Mi se ne smijemo i ne možemo uspoređivati s drugim medijima. Vodimo računa o tome da Hrvatski radio bude obrazovni". Tako što će ukinuti Andromedu koja je bila dokazano obrazovna emisija? Tako što suradnicima neće isplaćivati zasluženi honorar za njihovo obrazovno djelovanje na Hrvatskom radiju? To je isto dio obrazovanja? Obrazovanje suradnika? Ne'š ti obrazovanja na HRT-ov način. A što ako se netko usudi, poput Ante Radonića, izreći javno što misli o tom njihovom obrazovanju, hoće li dobiti porciju "obrazovanja" u ovakvom stilu? Izgleda da hoće. Dakle, sada znate s kime imate posla i što čeka nove suradnike i pod kojim uvjetima.
I opet, koliko god se trudio, ja u izjavi v.d. ne vidim baš puno pozitivnoga, vidim samo hrpu svinjarija koje su napravili, ne vidim nikakve volje da se iznađe rješenje, vidim samo kruti iritantni birokratski stav osobe koja nam s pozicije nekakve veličine, političkim stilom poručuje da smo nitko i ništa i da si svoj prosvjed zataknemo za "onu" stvar. Prepoznajem retoriku kojom nam se obratila i znam da iz toga ne može izniknuti ništa dobro. Doveli su nas pred gotov čin. Tim više je to iritirajuće što dio mojeg i vašeg novca odlazi njima u džep, za njihove plaće, kako bi nam i dalje svakom prvom prilikom držali ovakve "obrazovne lekcije". Žao mi je, ali zbilja nisam mogao ovaj članak napisati pozitivnije. Kako god gledao i okretao, to je maksimum koji sam izvukao.

Dovraga, zar na tom vašem radiju nema jedna osoba koja je u stanju raditi svoj posao kako spada? U grupi podrške Andromedi, skupilo nas se do sada 2210 ljudi. Svaki od nas kao pretplatnik neka godišnje u vašu kasu uplati tih 960 kuna i dolazimo do vrtoglave cifre od preko 2 milijuna kuna. A gdje su oni koji nemaju pristup Internetu ili oni koji nisu znali za ovaj prosvjed? Za taj novac, poštovana gospođo v.d. zaslužili smo da se prema nama odnosite s punim poštovanjem, baš kao i prema gospođi Tanji Devčić i gospodinu Anti Radoniću! I oni uplaćuju u vašu kasu da biste vi imali debelu plaću za koju radite! I zato nemojte od nas praviti budale, a svoje suradnike javno povlačiti po medijskom blatu! Nisu oni balavci nego ozbiljni ljudi koji imaju iza sebe debeli dio života i nisu zaslužili da ih netko poput vas blati i šikanira! Budite za te novce pristojni ili se barem pravite da ste pristojni. Sram me je pred njima vašeg ponašanja, ako vas nije! Zaboga, pokažite malo samosvijesti! Osjećam se prevareno!

Iako obično ne dajem neku pozornost i težinu anonimnim komentarima ispod članaka, sada ću napraviti iznimku. Ispod dotičnog članka, osoba pod nickom suncani_dan napisala je srž problema:

Sramite se!!! Nakon 15 godina kultne i edukativne emisije, samo se budale mogu ovako nabacivati blatom na emisiju i njene urednike i suradnike. Ugasite Andromedu i uvedite Sirius koji će po mogućnosti puštati malo Rozge i Šuputice da nam se olakša probavljanje "teških" tema, molim vas v.d.urednice, spasite nas od dosadnog laprdanja stručnjaka atronomije i fizike... Sram vas može biti!!!!

Mislite li da ima srama? Da je barem malo pocrvenjela? Da joj je barem malo neugodno?

Andromede više nema. I drago mi je da se nova emisija neće zvati tim imenom. Andromeda je sačuvala dostojanstvo, sačuvala je kvalitetu, postala je legendarna, ostala je legenda i otišla je u legendu. Pamtit ćemo je upravo po tim karakteristikama, kao i ljude koji su je stvorili i vodili. Bila je i ostala naša emisija o SVEMIRU!

Novoj ekipi u novoj emisiji želim iskreno, sve najbolje, puno živaca i puno sreće da uspije biti barem djelomično popularna kao Andromeda. Trebat će im jer će vjerojatno raditi besplatno i morat će šutjeti. Pogotovo u javnosti i pogotovo njihovi suradnici.
A, Andromeda će ostati upamćena i po još jednom važnom događaju. Uspjela je oko sebe okupiti zaljubljenike u SVEMIR koji su joj ostali odani do zadnjega dana, pa čak na Mreži podići bunu za njezin opstanak, kakva se ne pamti da je ikada održana povodom nečega sličnoga! Izazvali smo reakcije tisuća ljudi, kako u Hrvatskoj tako i van nje, ukazali cijelome svijetu prisutnome na Mreži, sve jade i intelektualnu bijedu u našemu društvu, na sve nepravde i p(r)okazali pravo lice pojedinaca u instituciji zvanoj Hrvatska radiotelevizija i jednu neoprostivu svinjariju. Na čast im bilo.

Ante Radonić i Tanja Devčić - spiritus movens emisije Andromeda. © Ljubaznošću: Denisov geo kutak
Umjesto da uz Andromedu uvode nove emisije koje bi promicale znanost, zatukli su jedinu koja je još imala srce i dušu. Grijeh joj je bio upravo to, bila je tako živa i bila je voljena od onih kojima je bila namijenjena. Novi poredak ispranih mozgova to ne podnosi i zato ju je morao ubiti. Došla je tiho i ušla u legendu! No, njezin odlazak odjeknuo je tako glasno, poput Velikog praska, da se to mnogima neće sviđati. Još jako dugo… Jeste li zapamtili ono ime?

NADOPUNA - 02.09.2012. u 10:13

Zahvaljujem se gospodinu Goranu Nikolaševiću na dopuštenju da objavim i drugu stranu ove priče. Riječ je o izjavi gospođe Tanje Devčić koju je dala za tportal.hr povodom gore spomenutog članka Gasi li HRT kultnu emisiju o svemiru ili rađa novu?

Izjava gospođe Tanje Devčić

Na vašem portalu u petak je osvanuo više nego li korektan članak o ukidanju emisije na HR2 /HRT/ Andromeda s temama astronomije, astrofizike i astronautike. Do ukidanja dolazi nakon 15 godina emitiranja gotovo svakog utorka u večernjim satima. Zahvaljujem svim slušateljima ove kultne emisije koji su aktivno sudjelovali u njenoj realizaciji, a posebno popularizatorima astronomije Anti Radoniću i Koradu Korleviću.

U razgovoru s novom privremenom urednicom Drugog programa HR Lacković - Varga, izrečene su s njene strane neke grube neistine u vezi moje osobe. Zbog istinitog informiranja javnosti na kome sam uvijek inzistirala i kao Predsjednica Zbora novinara za okoliš HND, moram kazati da sam u mirovinu otišla 17.06. 2011. godine. Svatko tko pozna sustav HRT i HR zna da nakon gašenja radnog mjesta nije moguće koristiti putne naloge ni službene automobile, pa tako to nisam mogla niti ja. Naime sve se to obavlja putem E - komerca u kojem ne postoji radno mjesto: vanjski suradnik, autor.

Svoj posao obavljala sam s veseljem i entuzijazmom, a prije kreiranja emisije još 1997. godine pročitala sam stotinjak popularno znanstvenih knjiga, ali i znanstvenih publikacija iz astronomije i astrofizike. Tek tada upustila sam se u avanturu Andromede i kroz inicijalni razgovor s Antom Radonićem u Tehničkom muzeju u Zagrebu i s njegovim sugestijama krenula u realizaciju projekta. Svih ovih 15 godina nije nažalost bilo interesa kod mladih kolega da sudjeluju u stvaranju ove emisije.

Vanjski suradnik koji će raditi novu emisiju zvala se Sirirus ili nekako drugačije, na Drugom programu HR vodio je jednu od noćnih glazbenih emisija "Noć na Drugom", a njegova se zvala "Svemirska glazba", od tema iz astronomije imao je samo glazbene teme. Ove moje rečenice ne odnose se na kolegu koji će vjerojatno korektno raditi novu emisiju, već na v.d. urednicu Lacković - Varga i njeno poznavanje ljudi i emisija. Trivijalnost o kojoj govori kao nečemu što neće trpjeti u programu HR2 krenula je rješavati ukidanjem Andromede i Konvoja, još jedne slušane emisije utorkom.

U emisiji Andromeda, zahvaljujući suradnji s Antom Radonićem gostovali su u živo Charles Duke, američki astronaut koji je bio na Mjesecu u misiji Apollo, Mark Vucelić suradnik NASE u ovoj misiji i mnogi naši znanstvenici koji rade na prestižnim američkim i europskim Sveučilištima i laboratorijima. Nemoguće je u kraćem tekstu navesti poimence sve naše, ali i strane znanstvenike koji su sudjelovali u ovoj emisiji.

Svima zahvaljujem i vjerujem da ćemo se još čuti, ako ne na Hrvatskom, onda na nekom drugom radiju, jer Andromeda je dobar proizvod koji ima svoje poklonike u Hrvatskoj, ali i Sloveniji, Srbiji, BiH i drugim zemljama gdje žive naši ljudi.
Mišljenje v. d. urednice Drugog programa je da emisija poput Andromede, ili takvih tema ima dovoljno na Trećem programu HR i u Obrazovnom programu, a u Drugom program treba više kulturno-zabavnih sadržaja.
Od zabave nam se već svima u Hrvatskoj vrti u glavi / do mučnine/ a pameti nikada dosta! S ovim prestaje s moje strane bilo kakva daljnja polemika s privremenom urednicom HR2.

Lijep pozdrav
Tanja Devčić, novinarka i urednica emisije Andromeda.

Ukupno komentara: 6
Uključi se u raspravu
Najnoviji komentari
Weitter Duckss
03.10.2012. u 22:26 sati

Andromedu sam jedva čekao svakog utorka 2003-6. Kasnije sve rijeđe dok je nisam prestao slušati.
Emisija je dobro zamišljena i treba biti ozbiljna i edukativna emisija bez van svemirskog sadržaja jer kao takva ima dobru slušanost.
Da se ne ljuti, gosp. Radonjić je postao monoton, prepoznatljiv i nekako preveć nastrojen znanju izvan HR. Od vrlo dragog voditelja doveo me je da ugasim svaki njegov nastup, jer to izgleda kao dobro  (iako znam da nije) osmišljena strana propaganda, koja ne rijetko prenosi i očite nelogičnosti i netočne tzv. spoznaje bez imalo kritičkog suda.
Andromeda DA
Nova ekipa DA, koja misli svojom glavom i glavama domaćih istraživača.
 Staroj ekipi HVALA na puno ugodnih emisija tijekom dugo godina.
Dejan
08.09.2012. u 19:02 sati

Hm...
I kaj sad?

Hoćemo li se i dalje zgražati i naricati nad hudom hrvatskom sudbinom, ugašenom emisijom i ridikuloznim "argumentima" urednice a.l.v. o "protočnosti, zabavnosti i brzini" (podsjeća me na svojedobno famoznog prof. Sapunara)?

Da li postoje mehanizmi da se utječe na takve odluke?
Ipak se radi o javnoj televiziji/radiju gdje glas javnosti ne bi smio biti ignoriran.
Ali vjerojatno samo ako je artikuliran na način na koji ga institucija mora čuti.
Da li se netko kuži u propise, pravilnike, metodologije, povjerenstva hrt-a, tj. moguće puteve pritiska na takve odluke?
U suprotnom, bojim se da će se ovaj post pretvoriti u "plači mi na ramenu" support group, u stilu a.a. (u ovom slučaju anonymous andromedans).

Vedran Oblak
04.09.2012. u 17:24 sati

Trista mu gromova! Kada pomislim da sam svaki utorak slušao tu emisiju duže od dvanaest godina, i da je sada žele ugasiti zbog nekog njihovog debilnog medijskog politikanstva, dođe mi da se razbolim! Ili da izvučem na površinu najgori dio sebe!

A ne znam koja je opcija gora!