Prijelaz Venere preko Sunca 06. lipnja 2012. godine

Jedan od najrjeđih astronomskih fenomena, prijelaz Venere preko Sunčeva diska (tranzit Venere), dogoditi će se u ranim jutarnjim satima 06. lipnja 2012. godine.

Ovako je izgledao Venerin tranzit preko Sunčeva diska 2004. godine. © Ljubaznošću: David Cortner

Zapravo nitko od danas živućih ljudi na ovome planetu neće imati priliku vidjeti sljedeće takvo događanje jer će se ono dogoditi tek daleke 2117. godine. Eventualno će tada nekoliko staraca moći reći da su bili rođeni za vrijeme ovog tranzita.  Tijekom povijesti čovječanstva tek je šest tranzita Venere opažano i to; 1639, 1761, 1769, 1874, 1882 i 2004. godine. Postoje nedovoljno precizni zapisi koji daju naslutiti opažanje tranzita Venere od strane Babilonske civilizacije, no tek su matematički izračuni, napredak znanosti i tehnike te razumijevanje svemira omogućili opažanje ovog nebeskog događanja.

Prikaz vidljivosti tranzita Venere diljem svijeta.
Što se zapravo događa kada nastupi tranzit Venere preko Sunca?

Dolazi do (male, neprimjetne) pomrčine Sunca ali ne našim prirodnim satelitom (Mjesecom) već se planet Venera "ispriječi" u ravnini točno između Zemlje i Sunca. Dogodi li se ovo pomračenje (tranzit) za vrijeme izlaska ili zalaska Sunca, kao što će to biti slučaj 06. lipnja, za opažače s naših prostora, isto je moguće vidjeti i golim okom! Iako nas od Venere dijeli nekih 50-tak milijuna km, a od Sunca punih 150 milijuna km, riječ je o velikim svemirskim objektima i naše je oko sposobno vidjeti ovo događanje. Isto je tako moguće na Suncu vidjeti i Sunčeve pjege ukoliko su one velike poput Zemlje (Zemlja i Venera skoro su istog promjera cca 12000 km) ili veće. Obvezno moramo paziti na našu sigurnost i zdravlje.

Nikada nemojte u Sunce gledati bez zaštitnog filtera zbog opasnosti od gubitka vida! Astronomi amateri i astronomska društva organizirati će opažanje tranzita Venere diljem Hrvatske te im se slobodno pridružite.

Za razliku od proteklog tranzita koji se dogodio 2004. godine kada smo bili u savršeno dobroj poziciji za opažanje tranzita Venere, opažači iz Hrvatske ove se godine nalaze u nepovoljnoj situaciji za opažanje ovog povijesnog događanja. Veliki dio nebeske predstave biti će već odigran u trenucima kada kod nas bude svitalo Sunce, a na njemu će mala crna točkica, planet Venera, završavati svoj put preko Sunčeva diska. Ipak, vrijedi ustati rano ujutro u srijedu 06. lipnja i vidjeti uživo događanje koje je matematičkim putem izračunao Johannes Kepler (Rudolphine Tables, 1627.). Osim Venere i Merkur može tranzitirati preko Sunca. Astronomi XVII, XVII i XIX stoljeća zapravo nisu imali bolji način za mjerenje udaljenosti Sunce-Zemlja osim da se posluže matematičkim izračunima i mjerenjima parametara tranzita Venere, odnosno Merkura, preko Sunčeva diska. U tom smislu organizirale su se i prave ekspedicije diljem svijeta ne bi li se dobili što bolji i precizniji podaci. Nažalost tako dobiveni podaci nisu bili dovoljno dobri i to iz razloga nesavršenosti opreme ali i efekta "kapljice"  ("black drop") koji se javlja kada se planet nađe blizu ruba Sunca. Tada se dogodi "izduženje crne točke" poput kapljice vode kada padne s lista. Danas znamo da je "black drop" posljedica loma svjetlosti u našoj atmosferi.

Venerin trazit 2004. godine. © Ljubaznošću: David Cortner
Tranziti Venere ponavljaju se u ciklusima od po 243 godine s razmacima od osam godina (8 godina, 121,5 godina, 8 godina, 105,5 godina). Podatke o vidljivosti ovoga tranzita za neka mjesta u Hrvatskoj možete pronaći u pregledu astronomskih događaja i pojava u 2012. godini kao i u najavama događanja. Vremena u tablici pisana su u UT pa im dodajte 2 sata. Tranzit Venere završiti će u 06:55h, tada će Venerin unutrašnji rub izaći sa vanjskog Sunčeva ruba i to je kraj događanja. Slijedeća prigoda za opažanje tranzita Venere biti će 11. prosinca 2117. godine.

Ukupno komentara: 1