Spašavanje marsovih misija

Veliki planovi Europske svemirske agencije (ESA) o slanju dvije letjelice ka Marsu 2016. i 2018. godine, nedavnim povlačenjem NASA-e iz projekta doslovce su ostali u zrakopraznom financijsko-organizacijskom prostoru.

ESA-in ExoMars rover silazi na marsovu površinu. Umjetnički prikaz. © Ljubaznišću: ESA

ESA je u misije Trace Gas Orbiter, odnosno ExoMars Rover dosad uložila godine rada i znatna financijska sredstva no sama te projekte ne može ostvariti te se okrenula ruskim kolegama u traženju zajedničkih interesa ne bi li misije ipak bilo moguće realizirati. Jean-Jacques Dordain iz ESA te Vladimir Popovkin iz Roscosmosa parafirali su početkom travnja  memorandum o mogućnostima suradnje dvaju svemirskih agencija na ovim zahtjevnim projektima. Znanstvenici i tehničari iz obaju institucija već su se složili oko raspodjele posla, a do kraja ove godine zajednički plan s konkretnim ciljevima i zadacima te međusobnim obvezama mora biti definiran i potvrđen od strane politike (čitaj - financija). Prođe li sve po planu Trace Gas Orbiter i ExoMars Rover krenuti će na svoje misije traženja života, istraživanja Marsove atmosfere i tla, krajem ovog desetljeća.

Marsov rover
Iako ovakva misija na Mars nije bila specificirana u ruskom svemirskom programu, dio početnih troškova pokriti će se iz odštete dobivene od osiguravajućeg društva na ime neuspješne misije Phobos Grunt (oko 40 milijuna USD). NASA će ipak ostati u igri i to na način da će se neki od znanstvenih instrumenata za TGO čija je izrada već bila uznapredovala - iskoristiti. Ova suradnja će i za Europljane i Ruse značiti ostvarenje cilja - nove uspješne misije na susjedni planet, u protivnom bi stotine milijuna USD već potrošenih tijekom dosadašnjeg rada doslovno propalo bez ikakvih rezultata.

Marsov orbiter
Već prve nagovještaje europsko-ruske suradnje neki od popularno-znanstvenih novinara diljem svijeta slikovito su opisali kao dolazak konjaništva u pomoć posrnuloj vojsci pred potpunim porazom. Ostaje nam da vidimo kako će se stvari odvijati u budućnosti. Ne uspije li dogovor, to će značiti izostanak novih misija na Mars za sljedećih desetak godina! U tom će vremenu najvjerojatnije sve dosadašnje letjelice oko Marsa, na Marsu pa i NASA-in rover Curiosity koji se tek nalazi na putu prema crvenom planetu, prestati biti operativne.